11 tips på hur du effektiviserar din tid

Vi får många förfrågningar om hur man hinner med allt som entreprenör. Vi tror det som i slutändan kommer att avgöra om du uppnår dina mål eller inte är hur du planerar och nyttjar den tid du har.

Vi alla, varenda en av oss har exakt lika mycket tid att jobba med. Det som oftast skiljer personen som verkar klara av att ha 100 bollar i luften samtidigt och personen som knappt hinner med sin vardag är oftast hur dom använder den tiden dom har.

Vi har sammanställt olika tips som vi brukar ge när det kommer till tidseffektivisering. Bara du implementerar några av tipsen i ditt liv så kommer du att märka en stor skillnad.

1. Förstå att tid är din mest värdefulla och viktigaste resurs.

Varje minut du slösar kommer aldrig tillbaka. Du har 1440 minuter på en dag, och du måste se på varenda minut som viktig – hur mycket du kan åstadkomma och hur mycket som kan förändras på bara en minut. På bara en extra minut hade du till exempel kunnat komma på nästa idé som skulle förändra ditt företag. Oftast när vi stöter på framgångsrika personer ser vi ett mönster av att de tar sin tid på största allvar.

2. Identifiera din viktigaste uppgift och utför den först.

Forskning visar att hjärnan är som mest effektiv dina första två timmar på dygnet. Lägg inte den tiden på att svara andra, jobba för någon annan eller göra saker som inte kommer göra så mycket skillnad i ditt liv. Välj ut den uppgiften som verkligen gör skillnad i ditt liv, dina affärer eller ditt jobb och utför dom först.

3. Skippa to-do listan.

40% av sakerna du lägger in på din to-do list görs aldrig. Vill du verkligen få något gjort skaffa en kalender, välj en dag, en tid och se sedan till att du lever genom din kalender. Omvandla din to-do lista till en lista där du sparar uppgifter som som ska in på din kalender.

4. Sluta prokrastinera.

Om du har en tendens att skjuta fram saker se då till att du förutspår ditt agerande och överlistar det. Var ärlig mot dig själv och tänk på vart du ofta fallerar och tänk ut hur du ska övervinna den framtida situationen eller versionen av dig själv som hela tiden skjuter fram saker. Om du vet att du ofta snoozar bort halva din morgon, se till att placera ditt larm långt bort ifrån dig. Om du vet att du ska träna på morgonen, se till att du har dina träningskläder vid sängen och ta på dom så fort du vaknar.

5. Du kommer alltid ha något att göra.

Du kanske har hört det kända citatet “I don’t stop when I’m tired, i stop when I’m done.” – helt fel! Du blir aldrig “klar” du kommer alltid ha något att göra. Dessutom – när du är trött är du som minst effektiv. Så planera din dag och bestäm det antal timmar du ska jobba oavsett om det är 14, 10 eller 6 timmar och se till att du följer det. I början kanske du inte får så mycket gjort men till slut så lär du dig planera på ett sätt som funkar för dig. Planera även in tid för dig själv och värdesätt den.

6. Ha alltid ett anteckningsblock nära.

Digitalt eller block, det spelar ingen roll. Se till att du snabbt kan skriv ner alla idéer, tankar, quotes som kommer in i ditt huvud. Du kommer bli förvånad över hur mycket information som kommer in i hjärna som du vill spara. Våra hjärnor är bäst lämpade till att bearbeta idéer, inte till att hålla fast vid information.

7. Stäng av dina notifikationer på din telefon.

Se till att folk kan nå dig när Du vill, kan och har tid. Notifikationer distraherar dig från ditt arbete och 99% av dom är saker som kan vänta.

8. Säg nej oftare.

Varje gång du säger ja till något så säger du nej till något annat. Prioritera det som stöttar ditt omedelbara mål och säg nej till allt annat.

9. Fokusera på dina styrkor och din passion.

Delegera (fördela) arbetet till andra personer. Sluta vara en perfektionist och försöka göra allt själv. Du behöver använda din tid till där den gör som mest nytta. Det är din talang och passion som kommer att driva till företag framåt.

10. Fem minuters regeln.

Ha som regel: om du kan göra något på mindre än 5 minuter – gör det direkt.

11. Våga ta rast.

Produktivitet handlar om energi och fokus – inte tid. Vi alla har samma tid att röra oss med. Hur vi använder det definierar hur långt vi kommer. För att kunna hålla uppe energin behöver vi ta rast. Fem minuters effektivt arbete kan vara mer värdefullt än 30 minuter om du har rätt energi och fokus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.