Sök
Stäng denna sökruta.

Vi möter 100-tals idéer varje år men något vi aldrig kommer svara på är om en idé är bra eller dålig. Anledningen till det är enkel – vi vet inte. Något vi däremot vet är hur du kan gå tillväga för att ta reda på det. Och självklart hjälper vi dig på vägen!

Bara sätt igång!

Ja, så enkelt är det faktiskt. Det finns inga hemliga formler för att ta reda på hur bra din idé är, inga experter som sitter inne på det magiska svaret. Det är marknaden och dina potentiella kunder som avgör och du måste helt enkelt testa dig fram. Genom att testa din idé tidigt får du feedback och fastnar inte i idéstadiet. Du behöver inte heller fundera på vad som hade kunnat hända om du bara hade vågat. Hur klyschigt det än låter så har du faktiskt inget att förlora. ”Men om jag testar min idé kanske någon stjäl den” – tänker du kanske. Men vet du vad? Om du inte testar kommer du inte heller framåt och då kommer idén antingen rinna ut i sanden eller så kommer någon annan tids nog ändå komma på samma sak.

Vilken är din minsta lönsamma produkt?

När du har en idé är det bara att köra. Det säger vi inte för att det låter härligt och lite galet, utan för att det faktiskt är en vedertagen strategi inom bland annat produktutveckling. På ”startup”-språk kallas det ”Minimum Viable Product” – MVP, vilket betyder ungefär ”minsta lönsamma produkt”.

I praktiken innebär det att du inte ska utveckla din produkt eller tjänst helt färdig, utan börja med kärnan i det du vill erbjuda. Syftet är att snabbt kunna komma ut på marknaden för att hitta testkunder, sälja in ditt erbjudande och ta in feedback. Utifrån den kan du skruva på ditt erbjudande eller din produkt och göra om proceduren.

”Good enough” framför perfektion

Tänk alltså hellre ”Good enough!” än att det du ska lansera måste vara helt perfekt. Ställ dig följande fråga: vilka funktioner är absolut nödvändiga för att kunna tillfredsställa tidiga kunder? Och sedan: strunta i allt utöver dessa funktioner.

”Men om jag släpper en produkt som inte är bra nog kommer jag ju inte få några kunder” – tänker du kanske när du läser detta. Tänk om du släpper en produkt som ingen ville köpa från början, säger vi då. Då har du sannolikt inte bara förlorat viktig tid på att utveckla saker som inte efterfrågas, utan förmodligen också pengar.

Att jobba mot perfektion i tidigt skede ökar både kostnader och risker om produkten misslyckas. Det är till exempel inte ovanligt att en gör antaganden som senare visar sig vara felaktiga om en inte tidigt testar sin produkt eller tjänst. Att samla in insikter från en MVP blir ofta billigare än att utveckla en produkt med fler funktioner.

Börja i liten skala

Är din affärsidé att sälja kurser – börja med att sälja en 1-timmes workshop innan du färdigställer en heldagskurs i ämnet. Hitta en testkund, sälj, ta in feedback, skruva på produkten och gör om proceduren.

Här hittar du mer inspirerande läsning och exempel på hur du kan jobba med din MVP:

Är du trött på att läsa på internet? Skulle du hellre vilja prata med någon om just din idé? Boka då ett möte med någon av våra affärsutvecklare så hjälper vi dig att komma vidare – kostnadsfritt och konfidentiellt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *