Lyckas med din PR-plan

Vad är PR och varför spelar det roll?

PR står för Public Relations och är avgörande för alla företag, oavsett storlek. Det relaterar till företag som kommunicerar utåt och som försöker engagera sig med media, konsumenter och andra målgrupper. Historiskt sett har PR inneburit att skapa relationer med journalister som har makten att förstärka ditt budskap, packa om det och leverera det till en mycket bredare publik. Det som skiljer PR från reklam eller marknadsföring är att det vanligtvis involverar andra människor som för din berättelse vidare, snarare än någon direkt kommunikation du kan engagera dig i själv. Som ett resultat har ditt företag eller varumärke potential att få ökad räckvidd och trovärdighet.

Hur börjar man med en PR-plan?

Att starta en PR-plan från början kan kännas skrämmande. Men vad du kanske inte inser är att du vanligtvis inte börjar från början alls. Du har redan en publik: kunder, strategiska partners – till och med branschkollegor och konkurrenter.
Varje PR-plan börjar med en rad frågor du måste ställa dig själv. De första fem frågorna bör vara: vad, varför, vem, när och var? Svaren på dessa frågor hjälper dig att forma ditt innehåll, identifiera de bästa PR-verktygen och välja de mest lämpliga kanalerna.

Vad?

Vad är en PR-plan och hur ska den se ut?

I de flesta fall är en PR-plan ett ramverk för att skapa och distribuera innehåll till din målgrupp. En PR-plan kommer också att behöva täcka övervakningen av innehållets prestanda därefter.

Inlindad i det kommer att finnas en strategi för att engagera media, influencers och andra kärnmålgrupper för att förmedla ditt budskap och ge sammanhang och trovärdighet. Dessa tredje parter kommer att lägga till rikedom till ditt innehåll genom att skapa konversationer och debatter kring vad som annars kan tyckas vara oviktigt.
Det är engagemanget från dessa tredje parter som är nyckeln till din PR-plan. I traditionell PR-terminologi kommer mycket av din framgång också att bero på din förmåga att ”sälja in” ditt innehåll – vanligtvis till journalister – i hopp om att de tar upp din berättelse och förstärker den till sin egen publik. Allt för att gynna ditt varumärke!

Varför?

Definiera dina mål för dina public relations!

Detta är en grundläggande fråga, men en som ofta förbises i glamouren för innehåll. De säger ”Content is King”, men det kan leda till en tendens att göra ett ljud bara för att vara högljudd. Många företag överdriver det och tar fram oändligt innehåll utan att någonsin säga något värdefullt eller bli hörda. Det är mycket bättre att tänka djupare på varför du vill kommunicera i första hand. Vilka är dina skäl? För att locka nya kunder? Öka varumärkets igenkänning? Fler som besöker hemsidan?

När du väl har etablerat dina skäl för att kommunicera, skapa innehåll och – avgörande – identifiera de bästa kanalerna för ditt innehåll, kommer resten att bli så mycket enklare. Det hjälper dig också att fokusera på att anpassa din kommunikationsaktivitet till dina bredare affärsmål.

Vem?

Vem är din målgrupp och vilka kan sprida ditt budskap?

Vilka är nyckelpersonerna när det gäller att sätta upp din PR-plan? Det finns två huvudgrupper att ta hänsyn till:

1. De personer du vill nå

2. De personer som sprider ditt budskap

Din, eller dina, målgrupper kommer att utgöra hörnstenen i hela din strategi och diktera innehållet du skapar och kanalerna du använder. Som PR-proffs eller marknadsförare måste du lägga tid på att lära känna din målgrupp. Inte bara vilka du pratar med, utan vad som inspirerar och intresserar dem. Börja med att investera tid för att identifiera och definiera vem/vilka du vill prata med.

De personer du behöver för att sprida ditt budskap kan vara svårare att identifiera. I stort sett har du tre alternativ:

PR-byråer, interna PR-specialister och medarbetare på andra avdelningar.

Sociala mediers stora påverkan idag och det faktum att vi alla har en telefon i fickan gör att alla kan skapa innehåll, och alla kan dela det. Du kan skapa videor, bloggar och kundberättelser med en mängd olika röster – utan att anlita någon av de två förstnämnda.

På samma sätt finns verktyg tillgängliga som gör det enkelt att administrera PR-innehållsdistribution internt inom företaget. Du kan nå de flesta av dina målgrupper själv, utan att behöva förlita dig på PR-specialister för kontaktlistor eller mediarelationer.

När?

Gör en "content-plan"

Även om ett förbestämt ramverk eller en innehållskalender kan hjälpa dig att säkerställa att du täcker alla baser med ditt innehåll, bör du inte fastna i det. Planering kan faktiskt hindra effektiv innehållsproduktion. Ju mer noggrant du planerar framåt, desto mer sannolikt är det att du kommer att känna dig tvungen att följa det schemat. 

Vikten av aktualitet ska inte glömmas bort, och det är därför den traditionella innehållskalender-metoden behöver uppdateras. Ja, man ska alltid ha ett schema för sitt innehåll, men inom den planen ska det finnas flexibilitet och en vilja att anpassa sig när saker förändras. Vi har alla sett hur snabbt händelser kan komma över oss alla, men det krävs inte alltid en pandemi för att förändra konversationen. Du bör alltid försöka hålla dig uppdaterad med rådande trender inom både din bransch och omvärlden. Att ha ett flexibelt tänkesätt gör att du kan dra nytta av trendande ämnen, för att koppla ditt varumärke eller företag till de ämnen som alla pratar om.

Var?

Välj kanaler och typ av content

Att välja rätt kanaler för ditt innehåll hjälper dig att nå rätt personer. Tänk på de olika marknaderna, branschvertikalerna och publikprofilerna du behöver och försök sedan hitta den perfekta blandningen av kanaler som maximerar din chans att lyckas.

Om du har skrivit ett pressmeddelande har du inget att förlora på att publicera det på din egen webbplats också. Att kurera olika innehåll på de kanaler du kontrollerar skapar ett rikt digitalt fotavtryck som hjälper din SEO och leder mer trafik till din webbplats.

Annat innehåll – särskilt på sociala medier – kan träffa de rätta tonerna av aktualitet och skapa intrycket av att du är där i ögonblicket och deltar i konversationer som pågår inom din bransch eller community. Att arbeta med tredjepartsmedia för att förstärka ditt budskap hjälper dig att rikta in dig på nya målgrupper, men det är dina egna kanaler som ger dig den bästa chansen att ständigt skapa innehåll som kommer att förbättras över tid och visa dina besökare exakt vad du går för.

Hur går du vidare?

Som i de bästa recepten kommer ingredienserna bara att ta dig så långt. Det är metoden som kommer att avgöra din framgång.

För dagens företag är nyckeln till framgång att uppnå rätt blandning av PR, reklam och marknadsföringsinnehåll. Olika berättelser måste skräddarsys för olika målgrupper, och olika kanaler måste väljas noggrant. Under många år var marknadsföringskanaler uppdelade i tre distinkta kategorier: betald, intjänad och ägd. Mer nyligen har ordet delad också lagts till – och dessa har tillsammans bildat termen PESO. För mindre företag är PESO viktigt eftersom det hjälper till att fokusera uppmärksamheten på alla olika kanaler som behövs för en integrerad kommunikationsprocess.

Här är en översikt över varje PESO-element:

Betald – En ”betald-för-placering”-modell, där innehåll
eller annonser placeras strategiskt inom etablerade mediapublikationer eller webbplatser mot en avgift.

Intjänad – Byte av värdefullt innehåll mot en etablerad myndighets/persons publik (t.ex. influencers).

Delad – Gäller vanligtvis online och sociala medier,
där innehåll kan nå nya målgrupper genom ökad exponering från tredje part som delar det.

Ägd – Gäller ett företags egna plattformar, till exempel
som webbplatser, sociala medier och tankeledarkanaler.

Varje kanal har sina egna för- och nackdelar. Betalkanaler är helt klart dyra, men de är förutsägbara, skalbara och, om de tillämpas smart, kommer de att ge god avkastning på investeringen.
Innehåll som levereras via dina egna kanaler – din webbplats, sociala medier etc – är lätt att producera, gratis att visa och helt inom din egen kontroll, vilket innebär att du kan vara kreativ på det sätt du vill, samt använda det för att berätta för dina berättelser.
Intjänad och delad mediebevakning är mycket mindre förutsägbar och beroende av kvaliteten på innehållet – såväl som rådande trender. Men dessa är de renaste och mest värdefulla av alla PR-resultat. Företagsnyheter som har godkänts av en trovärdig tredje part är mycket kraftfullare än samma innehåll som finns i en annons eller visas på företagets webbplats.

Summering

Att skapa en PR-plan behöver inte vara ett skrämmande framtidsprojekt. Det behöver inte heller vara noggrant planerat eller uttömmande.

Kom bara ihåg dessa 5 frågorna:

Hur? – Din PR-plan ska hjälpa dig att få kontakt med dina målgrupper
Varför? – Glöm aldrig varför du kommunicerar i första hand
Vem? – Dina befintliga resurser kan användas för att producera övertygande, autentiskt innehåll
När? – Var flexibel med din innehållsplan och var inte rädd för att anpassa dig när omständigheterna förändras
Var? – Försök att använda en perfekt blandning av kanaler för att optimera ditt innehåll

När du väl har en klar uppfattning om dessa delar av din plan kommer ”Hur?” att bli mycket enklare. 

Lycka till!

 

Artikel från www.mynewsdesk.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.