Sök
Stäng denna sökruta.

Deras e-handel matchar och mixar barnkläder för att inspirera fler föräldrar att handla second hand. Nu ska de övertyga investerarna om att avlagda barnkläder är den nya guldgruvan.

Hållbarhet blir en alltmer viktig faktor för såväl konsumenterna som företagen som säljer produkterna. Flera bolag inom klädindustrin arbetar i dag mot en mer hållbar konsumtion och intresset för second hand har växt under de senaste åren, i alla åldersgrupper.

Och den som har barn vet också att de växer snabbt och är i ständigt behov av större storlekar – och här passar second hand-konceptet som handen i handsken.  

Det vet Minikit, som är ett bolag som utvecklat en e-handelsplattform för att göra det enklare och smidigare att handla barnkläder i andra hand. Minikit sätter även ihop matchande produkter i klädpaket för att underlätta och inspirera föräldrar att handla second hand. 

Ska bli stora internationellt

Bakom bolaget står Malmöborna Josefin Runquist och Maja Andersson. Deras vision är att alla svenska småbarnsföräldrar ska känna till Minikit inom loppet av fem år, och att bolaget ska rullas ut internationell. 

De har fått en bra start. Lanseringen skedde i maj förra året och omsättningen för hela 2020 hamnade på 160.000 kronor. Nu befinner sig verksamheten i kraftig tillväxt.

Första kvartalet i år omsatte man en kvarts miljon kronor och omsättningsökningen låg på över 50 procent jämfört månad för månad. Prognosen för helåret ligger på minst 2 miljoner kronor i omsättning. 

Varför är ni entreprenörer?

”Både jag och Maja ville skapa ett hållbart bolag, både socialt och ekonomiskt men verkligen miljömässigt hållbart. Jag har drivit små bolag och testat olika affärsidéer i några år och Maja har jobbat på Nakd ända sen de var fåtal personer på plats. Vi båda gillar att vara med när något växer och att kunna påverka till något bra”, säger Josefin Runquist.  

Vad är era främsta drivkrafter?

“Vi arbetar med e-handel och vår drivkraft är att bevisa att man kan sälja återvunna produkter via e-handel med lika bra marginaler som en ”vanlig” e-handel. Vi drivs att att få fler personer att se second hand som en lika naturlig produkt att köpa som nyproducerat”. 

Ett viktigt syfte med Shift är att hjälpa entreprenörer utan nätverk bland investerare att få in kapital – hur har det varit för er att söka kapital? På vilket sätt har Shift hjälpt ert företag?

“Vi är två tjejer med bakgrund i mode och kläder så för oss kändes det svårt att söka kapital överhuvudtaget. Shifts bootcamp har verkligen hjälpt oss att få klarhet i vad man bör tänka på och hur man ska få rätt på alla byggstenar i sitt bolag. Det har varit en rolig och lärorik resa”. 

Era bästa råd till andra nyblivna entreprenörer?

”Testa snabbt! Vi fick upp vår e-handel på 2 månader – från idé, produkter, utveckling till lansering och första order. Det är inte lönt att sitta och fundera ut de smartaste lösningarna och de bästa vägarna att ta. Kunderna kommer berätta så mycket för er när ni är igång så att allt kommer vändas upp och ner ändå och då är allt det jobbet ni suttit och funderat ut förgäves. Testa snabbt och var beredd på att ändra riktning lika snabbt”.

Vilka är era favorit-entreprenörer?

”Vi har många kvinnor som vi ser upp till – både stora som små entreprenörer. Exempel på några är Elina Berglund, Fredrika Gullfot, Diana Lidforsen och Renée Voltaire”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *